.::turkiet, lägenhet, visum och laptopväska::.

Nu var det ytterligare ett tag sedan jag skrev här, förlåt.
Det är så mycket saker som händer nu:
* Jag beställde en laptopväska från http://megastore.se  
Det var mest krångel med den hemsidan eftersom jag fick fel väska hemskickad. Egentligen skulle jag ha en rosa handväska med måttet av en laptop upp till 15,4 men så fick jag någonting helt annat. En rosa laptopfodral som hade måttet av en laptop för högst 13,3 så det gick helt enkelt inte. Jag fick även fel pris för den väskan men det problemet ska snart vara fixat för jag fick skicka tillbaka den på deras bekostnad och de ska även skicka mig den laptopväskan som jag ville ha från början så ändå får de ett litet plus i kanten för att de förstod att de hade gjort fel och skickar mig den jag vill ha plus att de betalar returfrakten.

Klart att man vill ha den tjejiga rosa laptopväskan istället för en tråkig rosa tjejig laptopfodral. 
Väskan har som sagt även axelband så den kommer passa perfekt som handbagage på flyget till Turkiet.
Bort med fodralväskar, de kan man inte gå runt och bära på - om man inte vill ha dem i handen förstås..

Sen till punkt nummer 2:
* Jag måste börja packa nu eftersom snart så sticker jag och min man till Turkiet. 
För att än en gång gå på intervju i Ankara så att han kan få uppehållstillstånd här i Sverige så att vi kan leva vårat liv här.
Vi fick som sagt uppehållstillstånd (UT) innan men det har blivit någon slags krångel med det. 
Jag skickade min älskling ansökningsformuläret för UT men skrev att vi bara skulle ha det för 4 månader eftersom vi kan inte stanna hos min familj hela tiden (fråga mig inte varför). Så medans dessa 4 månaderna han skulle tillbringa här 
så skulle vi tillsammans ytterligare en gång men från Sverige då, ansöka om förlängning men så lätt som det låter är det inte. Även om han fick UT för de 4 månaderna så kan vi inte förlänga, även om vi har gift oss och eftersom vi skrev vilket datum han ska åka tillbaka till Turkiet så är vi tillbaka på ruta 1 igen. 

Men 4 - 6 månaders semester till mig gör inte så mycket och att även upptäcka mer av Turkiet gör det hela så mycket lättare. Och såklart att träffa min andra familj igen vilket var ett tag sedan, Januari närmare bestämt. 
Så i November kommer jag och min man sitta i biomörkret tillsammans och titta på andra filmen av "Twiligt The Saga" - filmerna som heter "New Moon". 

Så fort som vi kommer till Turkiet så måste vi leta upp en lägenhet, den får vara liten och mysig och dessutom vara möblerad, är det någon av er som vet någon sådan lägenhet i Alanya så är det bara till att höra av sig. 
 
Och sedan undrar jag hur ni som håller till i Turkiet, hur gör ni med Visum? Jag har hört att vissa åker till den grekiska delen av Cypern för att få en ny stämpel i Passet men sedan finns de dem som åker någonannanstans eller till och med de som betalar Polisen för att få en ny stämpel i sitt Pass. Vad är bäst (även om jag inte vill åka utan min man för han kommer ine över till den grekiska sidan av Cypern och jag vill inte åka själv) och hur gör ni?



Kommentarer
? Laura

Det räcker om du reser över till den turkiska sidan av Cypern, du behöver inte korsa gränsen till den grekiska. Utan UT så får du stanna 3 månader i Turkiet. Jag har rest till Cypern, Grekland och Bulgarien och på så sätt skaffat mig 3 månader extra genom att få en ny stämpel i mitt pass. Annars så är det att rekommendera att du går till polisstationen ca 1 vecka innan dina 3 månader går ut. Då får du köpa en blå bok (som kallas för Ikamet - uppehållstillstånd) och betala för så många månader som du vill förlänga, det kostar ca 80 TL per månad. Du måste även kunna uppvisa att du har pengar att försörja dig för så många månader som du söker UT för. Tror det är 200 euro per månad om jag minns rätt. Det kan du lätt göra genom att ge polisen ett kvitto från ett växlingskontor med den summan som krävs, eller genom att visa upp ett bankutdrag om du har ett turkiskt bankkonto. Lätt som en plätt, men som all byråkrati i Turkiet så tar det tid.



Lycka till!

2009-08-07 @ 22:18:57
URL: http://papatya.blogg.se/



Namn:
Remember me

E-postadress: (publiceras ej)

Blogg/ Hemsida:


Vad har du på hjärtat?:


RSS 2.0
free counters

Mina besökare
Totalt:
Denna månad:
Denna vecka:
Idag:
Online nu: